Stresszes mindennapok

Felgyorsult világunk törvényszerű velejárói a stresszes mindennapok. A stressz nem  betegség, hanem egész betegség sorozatot elindító tényező. A stresszes mindennapok tipikusan a városi életforma jellemzői, hiszen itt jóval több inger éri az embert, mint egy kevésbé urbanizálódott településen.

A következőkben a stresszes mindennapok előidézőit vesszük sorra, és cikkünkből az is kiderül, hogy mit lehet tenni a napi rendszerességgel ránk törő stresszhelyzetek elkerülése ellen.

Mi okozza a stresszt?

Orvosi értelemben a stressz szervezetünk nem specifikus, ingerekre adott válasza. Manapság a köznyelvben akkor beszélünk stresszről, ha folyamatos feszültség, vagy tartós idegesség jellemzi a személyt. Ha félvállról vesszük a figyelmeztető tüneteket, komoly egészségügyi kockázatnak tesszük ki magunkat.

A stresszes mindennapok okozója az a mérhetetlenül sok inger, ami nap mint nap ér bennünket. A fogyasztói társadalom alapja a pénzköltés, melyhez elő kell teremteni a pénzt. Végső soron a megélhetésünk függ attól, hogy milyen gyorsan tudjuk elvégezni napi teendőinket. Aki nem elég gyors, az lemarad – sugallja egy hang a fejünkben.

Annyiféle követelménynek kell megfelelnünk, hogy szinte lehetetlen minden fronton egyenletes teljesítményt nyújtanunk. Márpedig társadalmunk egyik fő jellemzője a teljesítmény-centrikusság. Az emiatt szinte törvényszerűen előforduló sikertelen periódusok további stresszhelyzeteket szítanak.

A stresszes mindennapok leküzdése

Ha nem akarjuk, hogy a stressz végleg eluralkodjon rajtunk, változtassunk szemléletünkön és éljünk egészségesebben. Első lépésben derítsük ki a stressz okát, és próbáljuk meg objektíven vizsgálni a helyzetet. Gondoljuk át, mi a legrosszabb, ami történhet. Ha ennek bekövetkezése elkerülhetetlen, igyekezzünk felkészülni rá, és ne emésszük magunkat feleslegesen olyan dolgok miatt, amelyekre nincs közvetlen hatásunk.

Fontos, hogy életszemléletünk alapvetően pozitív legyen. Tűzzünk ki reális célokat magunk elé, és igyekezzünk örülni az apró sikereknek is, a kudarcélményből pedig mindig próbáljunk meg leszűrni a tapasztalatokat. Nem sikerülhet mindig minden, amit eltervezünk.

A stressz nem csak lelki egészségünket veszélyezteti. A tartósan fennálló ideges, feszült állapot előbb-utóbb testi tünetekben is megmutatkozik. Leggyakoribb tünetek: magas vérnyomás, felgyorsult szívverés, növekvő verejtékezés, gyomor-bélrendszeri problémák, bőrbetegségek, hajhullás.

Az egészséges életmód elképzelhetetlen rendszeres testmozgás nélkül. Sportoljunk valamit legalább heti 2-3 alkalommal. Figyeljünk oda étrendünkre, kerüljük a túl zsíros és cukros ételeket, viszont részesítsük előnyben a vitaminban és ásványi anyagban gazdagabbakat. Ne feledkezzünk meg az elegendő mennyiségű alvásról sem, ha ezt nem mindig sikerül kivitelezni, érdemes elsajátítani néhány meditációs technikát.