Idegesség

Az idegesség természetes velejárója a megoldhatatlan, vagy nehezen megoldható helyzeteknek. Idegességről akkor beszélhetünk, ha idegrendszerünk működésében zavar áll be.

A következő sorokból megtudhatja, melyek az idegesség tünetei, és milyen veszélyekkel járhat, ha nem próbáljuk meg idejében kezelni.

Az idegesség tünetei

Az idegesség nem érint mindenkit egyformán. A sebezhetőbb, labilisabb idegrendszerű embereket jobban fenyegeti. Ezt az embertípust az átlagosnál jobban megviselik a problémák, ennek oka legtöbbször a lelki kiegyensúlyozatlanság.

Idegességünknek legtöbbször tudatában vagyunk, hiszen olyan nyilvánvaló tüneteket észlelhetünk magunkon, mint az ingerlékenység, fáradékonyság, alvási problémák, vagy akaratlan rángások. Ideges emberek gyakrabban nyúlnak tudatmódosító szerekhez, leggyakrabban alkoholhoz és cigarettához, de előfordulhat drogfogyasztás is.

Az idegesség számos testi tünetet produkál. Gyakran fordulnak elő különféle légzési és emésztési problémák, fokozott mértékű szívdobogás, fejfájás. Talán meglepő lehet, de az idegességtől mozgásszervi problémáink is fokozódhatnak, elsősorban a derékfájás jellemző ilyen esetben.

Nem ritkák a szexuális zavarok sem: férfiak esetében gyakran lép fel merevedési zavar vagy korai magömlés, nők esetében hüvelyszárazság, vagy a szex teljes elutasítása lehet az idegesség következménye.

Az ideges ember lelki problémái

Az idegesség idővel olyan pszichés zavarokhoz vezethet, mint a szorongás, depresszió, vagy különféle hangulatingadozások. Gyakori a túlérzékenység is, ilyenkor az ideges személy nem képes reálisan felmérni a környezetével való viszonyát, és túlzásokba esik.

Az idegességet kiváltó okokat sokszor nem tudjuk elkerülni, ezért nincs más választásunk, mint megtanulni a problémával együtt élni, és szükséges esetben kezelni azt. Ha szervi probléma van a háttérben (pajzsmirigy-rendellenesség vagy egyéb hormonzavar ), a betegség orvoslása lehet a megoldás. Amíg a neurózis ilyenkor nem szűnik meg, az idegesség majd csak a szervi okok megszüntetését követően csillapszik.

Életmódváltással az idegesség ellen

Egészséges életmóddal sokat tehetünk annak érdekében, hogy nyugodtabb legyen életünk, és könnyebben megbirkózzunk a stressz és a szorongás kiváltó tényezőivel.

Szálljunk ki néha a hétköznapi mókuskerékből, és szánjuk egy kis időt testünk és lelkünk regenerációjára. Ha eddig nem végeztünk semmilyen sporttevékenységet, kezdjük el fokozatosan. A rendszeres testmozgás szinte kicseréli az embert. A sportos életmódnak köszönhetően külsőnk is előnyösebb lesz, közvetve ez is hozzájárul ahhoz, hogy több önbizalmunk legyen, és kiegyensúlyozottabb életet élhessünk.

Ne feledkezzünk meg az egészséges táplálkozásról és a megfelelő mennyiségű pihenés biztosításáról sem. Ha nem aludtunk eleget éjszaka, napközben meditációval bepótolhatjuk az elmaradt pihenés egy részét.