Stressz

Stresszről akkor beszélhetünk, amikor szervezetünk intenzív külső ingerekre viselkedésváltozással reagál. E válaszreakciónak mértéke változó lehet, nagysága függ a probléma súlyosságától.  A stressz jelentkezhet hirtelen, krízishelyzetben, de kialakulhat mindennapos teendők hatására is, gyakorlatilag észrevétlenül. Néha még gondolataink is kiválthatnak stresszes állapotot.

Cikkünk bemutatja a stressz veszélyeit, szervezetünkre gyakorolt hatását, és azt, hogy milyen módszerekkel lehet megakadályozni kialakulását.

Hogyan viselkedik szervezetünk stresszhelyzetben?

Veszélyhelyzet esetén az emberi szervezet igyekszik kiutat keresni. A stresszes helyzetekre jellemző a fokozott stresszhormon-termelés (adrenalin, noradrenalin), melynek következtében izmaink megfeszülnek, felgyorsul a szívverés és a légzés is. Ez az állapot természetesen sokkal több energiát emészt fel, mint a nyugalmi periódus, ezért több tápanyagra van szükség. A kortizol nevű hormonnak pont ez a feladata: zsírt és cukrot szabadít fel raktárainkból, hogy biztosítsa agyunk és izmaink táplálását. A stressz akkor nevezhető kórosnak, ha testünk nem tud felülkerekedni, és állandósul a felfokozott izgalmi állapot, mely nem elhanyagolható veszélyt jelent testünk és lelkünk egészségére egyaránt.

A stressz veszélyei

A stressz leginkább szív- és érrendszerünk egészségét veszélyezteti, nő a pulzusszám, magasvérnyomás alakul ki. Az emésztőrendszerünkben bekövetkező változás fekélyeket okoz, a normálistól nagyobb mértékű izzadás pedig szervezetünk sóháztartását borítja fel. Immunrendszerünk gyengülése miatt pedig sokkal könnyebben kapunk el fertőzéseket. Megnő az allergiás és asztmás betegségek kialakulásának valószínűsége is.

A stressz a lelki egészségünkre is negatív hatással van. A kilátástalanság érzése könnyedén eredményezhet depressziót vagy más lelki betegséget, melyek hatására sokkal könnyebben nyúl a beteg tudatmódosító szerekhez. A megoldatlan konfliktusok egyre csak halmozódnak, az önértékelés csökken, ami öngerjesztő folyamatot indít el, és tovább fokozódik a stresszes állapot. Az alkoholizmus és a droghasználat szélsőséges esetben akár öngyilkossághoz is vezethet.

Próbáljunk tenni a stressz ellen

Felgyorsult világunk velejárója már a mindennapos stressz. Teljesen száműzni nem tudjuk életünkből, de jelentősen csökkenthetjük mértékét. Mindenki találhat magának olyan tevékenységet, ami ellazítja, és segít elfeledni – legalább ideiglenesen – a nyomasztó problémákat.

A testi tünetek kezelése mellett nem szabad félvállról venni a lelki tüneteket sem. Keressük meg a stressz forrását, és próbáljuk megszüntetni. A stresszre ne úgy tekintsünk, mint egy minket legyőzni szándékozó tényezőre, inkább egy megoldandó helyzetre.  Ha önerőből nem megy, kérjünk orvosi segítséget, ne tekintsük ezt szégyellnivaló dolognak.