Relaxációs technikák

A relaxációs technikák elsajátítása és alkalmazása segíthet megelőzni a tartós stressz okozta testi és lelki problémákat, melyek jelentkezhetnek heves szívverés, álmatlanság, fejfájás, szorongás vagy depresszió formájában. A relaxáció ellazulást jelent, melyhez hozzátartozik a testünk működése fölötti tudatos kontroll is.

Cikkünkben ismertetjük a legfontosabb relaxációs technikákat, és kiderül az is, milyen kedvező élettani hatásuk van.

A relaxációs technikák megtanulhatók

Az ellazulást elősegítő módszereket megtanulhatjuk önállóan is, ha egy kicsit utánaolvasunk, vagy megnézünk egy oktató filmet, de legjobb, ha szakember segítségét vesszük ehhez igénybe.

A terapeuta megtanítja, hogyan lazíthatjuk el izmainkat, és hogyan koncentrálhatunk közben légzésünkre, szívverésünkre. A relaxációs technikák gyakorlása során eljuthatunk arra szintre, hogy gyakorlatilag bármikor bevethetjük őket, ha akad szabad 20 percünk napközbeni tevékenységeink közepette.

A legismertebb módszerek

A mélylégzéses relaxációt háton fekve végezzük, és a lábujjaktól fölfelé haladva ellazítjuk egész testünket. Lassan szívjuk be a levegőt, 1-2 másodpercig tartsuk bent, majd fújjuk ki. Képzeljük azt, hogy egy nyugodt, békés helyen fekszünk, semmitől sem zavartatva. Ez a technika akár elalvásig is végezhető.

Az irányított képzeleten alapuló relaxációs technika segítségével szintén egy nyugodt helyen (tengerpart, virágos rét, erdő) képzeljük el magunkat, és a legapróbb részletekre „figyelünk”. Érezzük az illatokat, megérintjük a növényeket, a víz felszínét.

Segíthet ellazulni, ha egy puha tárgyat veszünk a kezünkbe, és időről-időre megszorítjuk azt. Izmainkat se hagyjuk ki a jóból, hiszen a tornagyakorlatok végzése hatékony módszer a felgyülemlett stressz elűzésére.

Meditáció

A meditációt akár megváltozott tudatállapotként is értelmezhetjük, hiszen e relaxációs technika segítségével kikapcsoljuk a környezetünket. Célunk a lelki béke és megnyugvás megtalálása.

A meditáció alatt elménket egyetlen dologra összpontosítjuk, legyen az akár egy tárgy, vagy valamelyik testrészünk. Az ellazult állapot segít megőrizni egészségünket: csökken a vérnyomásunk, szívverésünk lelassul.

A relaxációs technikák élettani hatásai

Ha már elsajátítottuk a megfelelő technikát, akár napi rendszerességgel is elővehetjük. A művelet ideális időtartama kb. 20 perc.

Tudományos kísérletekkel is bebizonyították már, hogy a rendszeresen végzett relaxációs gyakorlatok hatására jelentősen javul szerveink szervezetünk általános állapota, csökken a stressz, erősödik ennek következtében az immunrendszer működése. A megnövekedett endorfinszint hatására javul közérzetünk, és megszabadulunk a stressztől.

Legjobb, ha a relaxáció rituáléként épül be tevékenységeink közé. Alakítsunk ki egy szokásrendet, és végezzük a relaxációs technikákat olyan természetességgel, mintha velünk született képességünk lenne.