Relaxáció a szorongásos kórképek kezelésében

Szorongásos állapot mindenkivel előfordult már. Ilyenkor veszélyben érezzük magunkat, aggodalmunk fokozódik és feszültek vagyunk. Mások agresszióval válaszolnak a fenyegetettség-érzésre – ki-ki vérmérsékletének megfelelően.

A következőkben felvázoljuk a szorongás legjellegzetesebb tüneteit, és ismertetjük a relaxáció szerepét a szorongásos kórképek kezelésében.

A szorongás tünetei és kezelése

Ha a szorongás a szokásosnál gyakrabban jelentkezik, és érezhetően befolyásolja mindennapjainkat, kezelni kell. A szorongásos beteg lelki egészsége megromlik, és pszichiátriai betegségek is megjelenthetnek. Testünk is jelez: heves szívdobogás, mellkasi fájdalom, émelygés, fej- és gyomorfájás jelentkezhet másodlagos tünetként.

A szorongásos kórképek eredményesen kezelhetők, ha elsajátítjuk a megfelelő relaxációs technikákat. A relaxáció és a gyógyszeres kezelés tulajdonképpen egy tőről fakad: izmaink ellazítását segíti elő, ami segít megtalálni a lelki nyugalomhoz vezető utat.

Bármikor segíthet egy kis relaxáció

A relaxáció segítségével túlléphetünk a stresszes állapoton, és enyhíthetjük a szorongásos tüneteket. Többféle módszer sorolható ide, minden olyan tevékenység relaxációnak tekinthető, ami ellazulást, megnyugvást eredményez.

Az ellazulás mozzanatai meghatározott sorrendben történnek: először mindig izmainkat lazítjuk el, ehhez ideális esetben fekvő testhelyzetet kell felvenni. Gondolatunkat végigfuttatjuk testünk minden apró szegletén, és tudatosan ellazítjuk őket egyenként. Figyeljünk oda légzésünkre, és vegyünk mély lélegzeteket. Gondolatainkat tereljük valamilyen kellemes és nyugalmat sugárzó kép felé, és hagyjuk, hogy a teljes nyugalom érzete legyen rajtunk úrrá. A relaxáció maximum 20 percig tartson. Értéke így is sokszor felbecsülhetetlen, hiszen stresszkezelő képessége 3-4 óra alvással is felér.

Fontos megjegyezni, hogy a relaxáció pihenés helyett nem alkalmazható, a nyugodt, mély, és megfelelő mennyiségű alvást nem helyettesíti.

A relaxáció technikája tréningeken, vagy autodidakta módon is elsajátítható, a lényeg, hogy bármikor alkalmazni tudjuk, ha ránk törne a szorongás, tehát egyfajta önszabályozó eszközként funkcionáljon. Uralhatjuk légzésünket, szívritmusunkat és izmaink állapotát, az így bekövetkezett testi nyugalom pedig „átragad” lelkünkre is.

A szorongás nem múlik el egy csapásra

Ha azt gondoljuk, hogy a relaxáció a szorongásos kórképeket egy csapásra megszünteti, tévedünk. A szorongás a civilizációs ártalmak egyik leggyakoribb jele, és nagy-nagy türelem és kitartás kell ahhoz, hogy úrrá tudjunk lenni rajta.

A teljes gyógyulásra csak akkor van esély, ha a beteg ebben partner, és nem zárkózik el a kezeléstől. Egyféle módszer ritkán vezet eredménye, általában többféle terápiás metódus együttes alkalmazása után érhető el a gyógyult állapot.