A relaxáció segít a stressz csökkentésében

Ha a megszokottnál gyakrabban tapasztaljuk, hogy ingerlékenyek, türelmetlenek vagyunk, és úgy érezzük, szorongásos állapot kezd eluralkodni rajtunk, nagy valószínűséggel túl sok stressz ér bennünket, amelyet nem megfelelően tudunk feldolgozni.

A következő sorokban bemutatjuk, hogyan lehet a stresszt csökkenteni a relaxációs technikák segítségével; továbbá kiderül az is, hogy mit jelent maga a relaxáció, és milyen módszerekkel tudjuk elérni a kívánt hatást.

A stressz kezelése relaxációval

A stressz csökkentésében nagy segítségünkre lehet a relaxáció. Ha megtanuljuk, hogyan tudunk úgy ellazulni, hogy közben kizárjuk a külvilágból érkező hatásokat, sikeresen tudjuk majd kezelni a tartós stressz okozta tüneteket.

Tágabb értelemben relaxációnak nevezhető minden olyan tevékenység, amely ellazulást és megnyugvást jelent számunkra. Ide sorolhatjuk például a kedvenc fotelünkben való olvasást, de az aktív pihenés is lehet relaxáció.

Szűkebb értelemben a relaxáció olyan ellazulást és lelki nyugalmat eredményező cselekvéssorozat, melyet rendszeresen végzünk, és közben meghatározott technikákat alkalmazunk.

A stressz kezelésére alkalmazott relaxáció alapja az izmok tónusának ellazítása. Izmaink ellazulása hatással van lelkünkre is, ha testünk nyugalomban van, könnyebben megteremthetjük a szellemi egyensúlyt is.

Hogyan relaxáljunk?

Ha azt érezzük, hogy rengeteg stressz már hatással van az életminőségünkre is, tanuljuk meg legalább a relaxáció alapjait, és alkalmazzuk, amikor szükségesnek érezzük. Relaxálni általában fekve szoktunk, mert ebben a testhelyzetben tudjuk a lehető legtöbb izmunkat ellazítani.

Hunyjuk be a szemünket, és gondolatban haladjunk végig testünk minden apró szegletén, kezdve a lábujjaknál. Tudatosan lazítsuk el azokat az izmokat amelyeknél jár éppen gondolatunk. Figyeljünk a légzésre is: mély lélegzeteket vegyünk, a levegőt lassan szívjuk be és fújjuk ki.

Ürítsük ki agyunkat, és csupa olyan dologgal töltsük újra, melyek pozitív élményt jelentenek számunkra, legyen az egy virágos rét, vagy tengerpart. Másoknak az a megoldás vezet sikerre, ha valamilyen unalmas témára gondolnak. Kísérletezzünk, és tapasztaljuk ki, hogy számunkra melyik a legalkalmasabb technika.

Már 15-20 percnyi relaxálás is képez elűzni a stresszt, és olyan fittnek érezzük magunkat utána, mintha 3-4 órát aludtunk volna. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy alvás helyett elég, ha relaxálunk.

A relaxáció elűzi a stresszt

A relaxáció segíthet a krónikus stressz csökkentésében, ha kellő rendszerességgel alkalmazzuk. Egy-két alkalom még nem hozza meg a kívánt hatást. Semmiképp sem szabad feladni, legyünk türelemmel, amíg nem érezzük a kedvező irányú változást.

Ha egészségtelenül élünk, igyekezzünk életmódunkon is változtatni. Az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás nagyban elősegíti a stresszcsökkentő relaxáció sikerét.