A relaxáció jelentősége a pánikbetegség kezelésében

A pánikbetegség jelenléte nem mindig tudatosul a betegben. Sok esetben más betegségekkel keverik össze, ilyen például a szív- és érrendszeri betegségek bizonyos típusai, akár szívinfarktus tüneteit is utánozhatja a pánikbetegség. Ha rendszeresen tapasztalunk intenzív félelmet, szapora szívverést, halálfélelmet vagy légszomjat, keressük fel orvosunkat.

A következőkben ismertetjük a pánikbetegség tüneteit és kezelési módjait, különös tekintettel a terápia során alkalmazott relaxációs technikák hatására.

A pánikbetegség jellemzői

A pánikbeteg személyt rohamok gyötrik, melyekre jellemző, hogy hirtelen törnek rá a betegre, és mintegy fél órán keresztül tartanak. A betegség okai még nem teljesen tisztázottak, de kialakulásának esélyét növeli, ha a családban volt korábban pánikbeteg személy, és nagyobb valószínűséggel jelentkeznek a tünetek stresszes életű embereken is.

A pánikbetegség kezelése egyrészt gyógyszeresen történik, ilyenkor az orvos például benzodiazepin típusú nyugtatót írhat fel, illetve antidepresszánsok adása is szóba jöhet.

A gyógyszeres kezeléssel párhuzamosan pszichiáter vagy pszichológus által koordinált kognitív és viselkedésterápiát is folytatnak, melynek során a páciens felismeri a betegségét kiváltó tényezőket, és megtanulja, hogyan vészelhető át egy pánikroham.

A relaxáció jelentősége

A pánikbetegség kezelésére alkalmazhatók a különféle relaxációs technikák. Relaxáció közben tudatosan ellazítjuk testünk izmait, majd megfeszítjük, ezzel is oldva a feszültséget (progresszív relaxáció). Figyelünk a légzésünkre, lassan szívjuk be, majd fújjuk ki a levegőt. Az autogén tréning annyiban különbözik a progresszív relaxációtól, hogy itt izmaink ellazulásához azt képzeljük, hogy törzsünk és végtagjaink elnehezülnek.

A relaxáció során tudatosítjuk magukban azt, hogy nyugodtak vagyunk és ellazultunk. Elképzelhetjük azt is, hogy egy szép, nyugalmat sugározó helyen vagyunk. A folyamat 10-15 percnél ne tartson tovább.

A relaxáció számos előnyös hatással bír a pánikbeteg személy szervezetére. A javulás nem következik be azonnal, de ha rendszeresen végezzük, számíthatunk arra, hogy vérnyomásunk csökkenni kezd, megszűnnek alvásproblémáink és légzészavaraink. A légzéskontroll segítségével visszaállítjuk szervezetünkben az optimális oxigén – szén-dioxid arányt. Ahogy telik az idő, egyre jobb lesz a közérzetünk, és kiszabadulunk a stresszes környezet állította csapdából.

Káros szenvedélyek helyett

Sajnos sokan inkább a könnyebbnek tűnő utat választják, és pánikrohamaikat alkohol vagy kábítószerek segítségével próbálják leküzdeni. Ez a lehető legrosszabb módszer, hiszen a tudatmódosító szerek hamar függőséget okoznak, és rendszeres használatuk komoly egészségkárosodáshoz vezethet. A relaxáció viszont mindenkinek számára hasznos lehet, és nem kell mellékhatásoktól tartanunk.