Relaxáció

A relaxáció az egyik legjobb pihenési mód testünk és szellemünk számára. Mivel egyre több emberre jellemző manapság a túlhajszoltság, nem árt elsajátítani a megfelelő relaxációs technikákat, mert ellenkező esetben betegségek kockázatával kell számolni.

Cikkünkből kiderül, hogy mi történik velünk relaxáció közben, hogyan lehet elsajátítani a relaxációs technikákat, és milyen életminőségbeli változásokra számíthatunk.

Relaxáció közben

A relaxáció elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy teljesítőképességünk ne csökkenjen, továbbá megőrizzük belső harmóniánkat. Miközben relaxálunk, testünk izmai ellazulnak. Bár nem alszunk, agyunk is pihen. A testi funkciók újra szabályossá válnak, javul a vérkeringésünk, szívverésünk pedig egyenletes lesz.

A relaxáció szervezetünk számára az alvásnál is gyorsabb regeneráló hatással bír. Nem elhanyagolható a szellemi felüdülés mértéke sem. A szellemi felfrissülés után újult erővel vethetjük bele magunkat a munkába. Relaxációt követően érezhetően javul a teljesítményünk.

Relaxációs technikák

Relaxálni általában hanyatt fekve szoktunk, így belső szerveinket és lábainkat, derekunkat megszabadítjuk a testtömegünk által rájuk gyakorolt nyomástól. A technikát elsajátíthatjuk autodidakta módon, de alkalmazhatunk szakembert is, aki folyamatos instrukciókkal segít ellazulni. A relaxáció két fontos momentumból áll. Az egyik: egy szó, hang, vagy mozdulat folyamatos ismétlése, a másik pedig:

A relaxáció lényege az, hogy lazítás közben figyelmünket végigvezetjük testünk minden pontján, és tudatosan ellazítjuk őket egytől-egyig. Ügyeljünk arra, hogy figyelmünk ne terelődjön el a feladatról.

Figyeljünk a légzésre, kövessük mellkasunk emelkedését és süllyedését, de ne vegyünk a normálisnál nagyobb lélegzetet. Ürítsük ki agyunkat, vagy képzeljünk el egy nyugodt helyet, például rétet, vízpartot. A relaxációt végezzük körülbelül 20 percig, majd maradjunk még fekve egy kicsit, mielőtt felkelnénk.

A relaxációs technika lehet aktív és passzív. Az aktív eljárások közé tartozik a progresszív relaxáció, mely először testrészenként, majd az egész testre vonatkoztatva segíti az ellazulást. A passzív módszerek legismertebb képviselője az autogén tréning. Ez a technika ötvözi a jóga, a hipnózis és az önszuggesztió elemeit.

Relaxáljunk a mentális egészségünkért!

A lelki harmónia megőrzésére jellemzően kevesebb figyelmet fordítunk, mint a testire, pedig a stresszes életmód előbb-utóbb kiütközik valamilyen betegség formájában. Rendszeres gyakorlással a relaxációs technikák elsajátíthatók, és ekkor már nem szükséges a fekvő testhelyzetet sem felvenni.

A relaxációt naponta egyszer vagy kétszer érdemes végezni, ideális időpontok: reggel vagy vacsora előtt. Ha rendszeresen végezzük, megteremthetjük test, lelki és szellemi egyensúlyunkat, feloldhatjuk belső feszültségeinket, és mozgósítani tudjuk belső energiáinkat.