Pihentető alvás

Pihentető alvás nélkül egészségi állapotunk gyorsan megromolhat. Testünk és lelkünk regenerációjához elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű éjszakai pihenés.

A következő sorokból kiderül, milyen praktikákat vethetünk be annak érdekében, hogy alvásunk pihentető legyen, és reggel újult erővel tudjuk felvenni a harcot a stresszes mindennapjaink kihívásaival.

Legyen szertartás a lefekvés

Könnyebben el tudunk aludni, ha a lefekvés mindig azonos időpontban történik. Hétvégén aludhatunk egy kicsit tovább, de ne feküdjünk le emiatt később. A pihentető alvás érdekében, mire ágyba kerülünk, szabaduljunk meg a napközben felgyülemlett problémáktól. Erre számos lehetőség van, hallgathatunk zenét, vehetünk egy meleg fürdőt, tulajdonképpen bármit csinálhatunk, ami örömöt és megnyugvást jelent számunkra.

Segíthet ellazulni az olvasás is, de kerüljük a túl izgalmas krimiket vagy kalandregényeket, mert éberré tehetik az embert, ahelyett, hogy elálmosítanának. Lefekvés előtt lehetőleg ne tévézzünk, és a számítógépet is kapcsoljuk ki. Tartsuk távol fekhelyünktől a villódzó fényeket keltő elektromos eszközöket.

Sokan – nagyon helyesen – heti több alkalommal is végeznek sporttevékenységet. Napirendünk sajátossága miatt erre leginkább az esti órákban van lehetőségünk. Ahhoz, hogy könnyen elaludjunk, és alvásunk pihentető legyen, lefekvés előtt legkésőbb 2-3 órával fejezzük be a testmozgást, így lesz elég ideje szervezetünknek ellazulni.

Mi a helyzet a hálószobával?

Alvásunk színtere nem lehet akármilyen helyiség. A hálószoba legyen jól szellőztethető, mely műveletet végezzük is el mindig lefekvés előtt. A szoba lehetőleg sötét legyen, a hőmérséklet pedig körülbelül 19-20 fok között ingadozzon.

Részesítsük előnyben a keményebb matracokat, és párnánk se legyen túl magas – így óvjuk gerincoszlopunk egészségét. Olyan hálóruhát válasszunk, mely kényelmes, és jól szellőző.

Étkezéseink hatása az alvásra

A pihentető alvás elősegítésének érdekében lefekvés előtt egy órával már ne együnk, így emésztőrendszerünk is tud majd pihenni. Délután már kerüljük azokat az anyagokat, melyek felpörgetik a szervezetet (elsősorban a koffeint), ezért óvakodjunk a kávé, tea vagy kóla fogyasztásától.

Elalváshoz segítségül hívhatjuk a népi gyógymódokat is. Segítségünkre lehet egy pohár langyos, mézes tej, vagy citromfűből, levendulából, komlóból készült italok. Gyógynövényeink közül legismertebb és legnépszerűbb a macskagyökér (Valeriana), mely mellékhatások nélkül segíti elő a pihentető alvást.

Ételeink és italaink mellett számos gyógyszer is okozhat álmatlanságot. Ha rossz alvók vagyunk, minden esetben kérjük ki orvosunk véleményt a használni kívánt készítményekről, és ha negatív hatással van alvásunkra, kérjük meg egy ugyanannyira hatékony, de pihenésünket nem veszélyeztető szer felírására.