Az alvás fázisai

Az alvás szervezetünk egészséges működéséhez elengedhetetlen fontosságú. Miközben alszunk, testünk különböző alvás fázisokon megy keresztül.

Cikkünk az alvás szakaszait, és ezek szabályszerű ismétlődését mutatja be, továbbá megtudható belőle az is, hogy testünk hogyan viselkedik az egyes fázisokban.

Fázisok az alvás mélysége alapján

Az alvás első fázisát NREM (gyors szemmozgás nélküli, avagy non-rapid-eye-movement) fázisnak nevezzük. Ebben a szakaszban már csökken a szívverésünk és a légzésszámunk, de izmaink tónusa még az ébrenléti állapothoz hasonló.

A NREM fázis négy részre osztható

1.fázis: A szendergés fázisa. Lassuló szemmozgás és csökkenő izomtónus jellemzi.

2.fázis: Felületes alvási fázis. A szemmozgások már megszűnnek, és izmaink az előző szakaszhoz képest még inkább elernyednek. Alvásunk 50 százalékát ez a szakasz teszi ki.

3.fázis: Középmély alvás. Vérnyomásunk csökken, légzésünk lassul, agyhullámaink szintén lassúak.

4.fázis: A mély alvás szakasza. Ebben a periódusban a legnehezebb felébreszteni az alvó személyt. A 4. fázis az alvásidő 15-20 százalékát teszi ki, de ez gyermekek esetében több, idős személyeknél rendszerint kevesebb. A 3. és 4. fázis alatt áll helyre testünk energiaháztartása, és ekkor zajlik a növekedési hormonok termelése is.

A NREM fázisokat REM (gyors szemmozgás, angolul: rapid-eye-movement) fázisok követik, melyek alvásidőnknek mintegy 20 százalékát teszik ki. A REM fázisok alatt álmodunk, testünk izmai teljesen elernyednek, agyunk viszont aktivitást mutat. Légzésünk gyorsabb és szabálytalanabb, szemeink pedig gyors mozgást végeznek.

Kutatások szerint a REM fázisban dolgozza fel agyunk a nappal begyűjtött információkat, és hasznosságuk alapján szelektál közöttük. A gyors szemmozgás fázisban tudatunktól függetlenül tulajdonképpen egyfajta tanulási folyamat zajlik.

Az alvás fázisainak váltakozása

Alvás során a fent említett fázisok szabályszerűen követik egymást, alvási ciklusokat létrehozva. Egy éjszaka folyamán 5-6 ilyen cikluson esünk át, melyek egyenként nagyjából 90 percig tartanak. A fázisok sorrendje kötött, egész pontosan így néz ki: NREM 1., NREM 2., NREM 3., NREM 4., NREM 3., NREM 2., NREM 1., REM.

A felébredésre legnagyobb esély a REM fázis alatt kínálkozik, ez rendszerint meg is történik néhány pillanatra, de reggel már erre szinte soha nem emlékszünk. Érdekesség, hogy ha valaki éppen a NREM 4. fázisban „tartózkodik”, ebből a szakaszból nem képes felébredni. Ha megpróbáljuk felkelteni, először átesik a NREM 3., NREM 2. NREM 1. és REM fázisokon, és ezután tér csak magához. Létezik olyan óra, mely érzékeli a fázisokat, és az ébredésre legalkalmasabb pillanatban – egy REM-fázis alatt ébreszti fel használóját.

Az alvás fázisait befolyásolhatják az altatószerek. Ezek a gyógyszerek legtöbbször a 2. szakasz hosszát növelik meg, míg a többi csökken.