Álmatlanság

Álmatlanságot számos tényező okozhat. Legtöbbször a napközben felgyülemlett stressz az, ami kiváltó okként szerepel, de előidézheti akár egy túlságosan is kiadós vacsora, esetleg valamilyen gyógyszer is.

Cikkünkből megtudhatja, milyen veszélyeket rejt magában a tartós álmatlanság, és mely módszerekkel lehet kezelni.

Mi az álmatlanság

Álmatlanságról akkor beszélhetünk, ha az alvási nehézségek legalább egy hónapja fennállnak. Az alvászavaros személy a kevés alvás mellett nem képes éjszaka regenerálódni, és ez idővel rányomja bélyegét a napközbeni teljesítményére is.

Az álmatlanság megnyilvánulhat elalvási nehézségekben, ilyenkor a beteg csak nagyon sokára és nagyon nehezen szenderül álomba. Jelentkezhet átalvási problémák is, ebben az esetben a páciens lefekvés után gond nélkül elalszik, de idő előtt felébred, és – bár fáradtnak, álmosnak érzi magát – nem képes visszaaludni. Ha tartósan jelentkeznek ezek a tünetek, ne halogassuk háziorvosunk meglátogatását.

Az álmatlanság következményei

A pihentető alvás minden ember számára létfontosságú és nélkülözhetetlen. Egy álmatlanul töltött éjszaka után mindannyian tapasztalhatjuk, hogy napközben sokkal tompábbak, fáradékonyabbak és figyelmetlenebbek vagyunk a kelleténél. Nem ritka, hogy ingerlékenységünk konfliktusok forrása lesz.

A hosszan tartó álmatlanság gyakran vezethet depresszióhoz, a betegen pedig előbb-utóbb a kimerültség jól ismert tünetei jelentkeznek. Lelki egyensúlyunk megbomlása pedig társas kapcsolatainkra is veszélyt jelent.

A kóros alváshiány testünk működésére is negatív hatással van. Nagyobb eséllyel támadhatják meg szervezetünket különféle fertőző betegségek, de megnő a magas vérnyomás és a cukorbetegség kialakulásának a kockázata is.

Az álmatlanság kezelése

Ha az alvászavar csak alkalmanként jelentkezik, segíthet néhány fortély, melyet házilag alkalmazhatunk. Ha kerüljük lefekvés előtt a nehéz ételeket, máris növeltük esélyünket arra, hogy pihentető alvásban lesz részünk. Segíthet egy pohár meleg, mézes tej, vagy gyógynövényből készült teakeverék is.

Orvosi segítséget feltétlenül kérjünk abban az esetben, ha

  • a hét több mint 4 napján tapasztalunk álmatlanságot
  •  az éjszakai pihenés hiánya kihatással van napközbeni teljesítményünkre, és fáradtnak, levertnek érezzük magunkat
  • több mint 30 perc szükséges az elalváshoz
  • minimum háromszor felébredünk éjjel, vagy a szokottnál legalább egy órával korábban ébredünk

A kivizsgálást követően kiderül, mi is okozza valójában az álmatlanságot. Fény derülhet többek között belgyógyászati, pszichiátria vagy kardiológiai betegségekre. Az álmatlanság – ha más gyógymód nem segített – hatékonyan kezelhető gyógyszeresen. Az altatók szedése kizárólag orvosi felügyelet mellett történhet, mert fennáll a hozzászokás veszélye, és mellékhatásokkal is számolnunk kell.